Renovering och avhjälpande

De som renoverar sitt hem gör det sällan helt själv. Det är en rad hantverkare som ska springa i ditt hem och det finns flera problem och fällor som lätt kan uppstå. Avhjälpande låter kanske som att du får lite avlastning i renoveringen och någon som rycker in och hjälper dig. Det är faktiskt en juridisk term som uppkommer när någonting har gått snett.

Det är inte alltid som resultatet blir som det är tänkt. Ibland kan det handla om hantverkare som inte hade rätt kompetens för jobbet men antog det ändå. Andra fall kan det gälla konstruktionsfel och dåliga material. Kanske det nylagda golvet börja glipa, de nya fönstren är inte korrekt monterade eller att din takkonstruktion inte är fackmannamässigt utförd.

När något har gått fel med en beställning är det många som gör fel. De tar in ett annat företag för att fixa det och begär ersättning av originalentreprenören. Eller så ordnar du felet själv och begär ersättning. Ingen av de här metoderna är att rekommendera. Du kommer mest troligt bli helt utan ersättning.

I konsumentköplagen finns det en term som heter just ”avhjälpande” som innebär att entreprenören har rätt att få åtgärda problemet vare sig om du vill det eller inte. Som köpare av en dålig utförd tjänst är tillit ofta nära noll, många privatpersoner vill inte att entreprenören kommer tillbaka. Men enligt lag behöver du vissa lite mer tro på firman och ta emot avhjälpandet. De kanske måste försöka flera gånger innan det blir rätt, och de har lagen på sin sida. Inte förrän det är bevisat att de inte kan eller vill avhjälpa kan du gå vidare med andra lösningar.

Det fungerar så klart åt andra hållet också. Du kan kräva avhjälpande på ett fel eller brister. Om entreprenören inte vill är det först och främst Allmänna Reklamationsrätten som du ska vända dig till och om de ändå inte vill avhjälpa kan du gå så långt som till tingsrätten.